Nå er Oblig 1 overstått, levert og nå er det bare den bittersøte ettersmaken som sitter igjen. Søt som i at jeg er endelig ferdig og at jeg vet at jeg har gjort mitt beste med tanke på de forkunnskapene jeg hadde, men bitter med tanke på at jeg nå ser tusen andre måter jeg ville ha løst oppgaven på. Men er det ikke nettopp det som er poenget med en slik oppgave? å lære av sine feil og gjøre alt mye bedre neste gang? Jo, det er nok slik det skal være, og det er nettopp sånn det blir, og her vil jeg nevne kanskje de tingene jeg har bitt meg mest merke i under oppgaven.
1. Planlegging
Jeg følte tidlig at jeg hadde lite kontroll over hvordan jeg skulle planlegge oppgaven, og dette førte til at dette stadiet ble gjort på noe ustødig grunn. Resultatet ble at planleggingen ikke var langsiktig nok og på grunn av det ble jeg nødt til å improvisere løsninger slik som lysburene som jeg nevnte i forrige innlegg.
2. Modellering
På modelleringsstadiet så hadde jeg allerede en grei idé om hvordan jeg ville takle oppgaven. Problemet her var at på dette stadiet så overvurderte jeg kraften til normal maps og liknende ting som ville komme i tekstureringsfasen. Dette gjorde at enkelte områder ble modellert i færre detaljer for at jeg skulle ta det igjen med normal- og/eller displacement maps. Jeg tror jeg ville ha fått en bedre scene om jeg hadde fokusert mer på detaljert modellering og latt normal maps og displacement tatt seg av kun de aller fineste detaljene.
3. Teksturering
Slik som jeg nevnte ovenfor så overvurderte jeg teksturene, men på den annen side så lærte jeg også kraften av de. En god tekstur kan forandre et dårlig resultat til et fantastisk resultat - om det blir gjort riktig. Jeg tør ikke påstå at jeg har gjort noe helt riktig, men jeg mener å ha fått en større forståelse for hva som er det. I ettertid så ser jeg også at jeg på flere av teksturene kunne ha utnyttet UVW-space litt bedre på enkelte av mine UVW-templates.
4. Lyssetting
Siden tekstureringen tok mye lengre tid enn forventet så ble mye av tiden som opprinnelig ble satt av til lyssetting oppspist. Heldigvis så hadde jeg underveis allerede jobbet litt med lysene i scenen så jeg hadde en grei idé om hvordan jeg ville ha det på det tidspunktet jeg skulle begynne med det. Forhåpentligvis vil jeg ved en senere oppgave kunne ha mer tid på lyssetting ved at tekstureringen går litt raskere unna.
Til slutt vil jeg takke alle som har kommet med sine synspunkt på oppgaven, fra forum, klassen og lærere og hjulpet med problemer jeg har støtt på. Målet for neste oblig vil bli å bruke det jeg har lært under denne til å forbedre effektiviteten på arbeidet mitt og gjøre en generelt bedre oppgave ved å bruke de teknikker jeg har lært under perioden som jeg vet fungerer, og omvendt ikke bruk tid på teknikker jeg vet ikke fungerer. Takk for meg for denne gang!
Veldig fint :)
SvarSlettMen var ikkje det nærmeste lyset på night render litt svakt kanskje?
Resultatet ble skikkelig bra!
SvarSlett