søndag 7. november 2010

Dag 19 + 20: Siste uke.. time to kick ass!


Så vi nærmer oss starten på slutten for å bruke en velbrukt klisjé, den siste helga har gått til å få på plass de siste teksturene og få ting til å se litt mer realistisk ut. Det blir nok flere endringer også i siste uken, men for nå så er jeg mer eller mindre fornøyd med hvordan det ser ut.

Fikk gjort mer i dag av hva som ble nevnt av kritikk på 3dhue, slik som å få mer liv i vinduene. Skal nok legge til mer detaljer der etterhvert, samt gi gardinene et materiale og ikke bare en farge.
I tillegg så har jeg endelig fått tekstur på skiltet, men det spørs om det holder siden det er en tegnet tekstur, slik som dere kan se nedenfor. Jeg prøvde etter beste evne å få det til å se realistisk ut, og siden den er såpass liten på bildet så kan det hende det holder - om ikke så får jeg håpe på godt vær slik at jeg får tatt bilde av skiltet. Jeg har heller ikke lyktes med å finne skiltet på internett.

Jeg kan også nevne om gardinene at de ikke er laget med Garment Maker modifier som skal ha blitt anbefalt fordi det er mer fysisk korrekt; men fysisk korrekt eller ikke så ble det ikke bra når jeg brukte den metoden. Det er mulig at det er et grunnprinsipp angående den metoden som har gått meg hus forbi, men det er noe jeg må finne ut av senere ettersom det er noe mangel på tid. Jeg mener allikevel at gardinene som jeg nå har laget ser bra ut og gjør jobben sin.

Steinkanten til høyre har jeg funnet teksturen til på CGtextures.com (noe som har blitt mer og mer vanlig nå som snøen har kommet) og deretter fargekorrigert til å passe mitt behov, jeg har laget flere forskjellige teksturer basert på samme UVW-template for å bryte opp et eventuelt mønster som måtte legges merke til i steinkanten.

Steinkanten til venstre var litt tidkrevende siden veien de ligger langs heller svakt nedover mot kamera. Teksturen er relativt enkel med to farger blandet med en mix map der en noise tekstur blander de, og med mindre en større render viser at dette ikke er tilstrekkelig så holder jeg det slik.

Jeg lurer fremdeles litt på hvordan jeg skal få overgangen fra brostein til asfalt til å se bedre ut, men det virker som om den beste idéen for nå vil bli å modellere den siste raden. Jeg er også nødt til å jobbe videre med displacement mappen til den for å unngå spisse områder som stikker opp.

Jeg legger også ved en plan som er oppdatert til å hjelpe meg gjennom de siste kritiske dagene av prosjektet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar