mandag 8. november 2010

Dag 21: Dags- og stemningslys og GI/FG tweaking


Masse prikker på dette bildet, når jeg fant ut hva problemet var så endret jeg på materialinnstillingene og satte på en render som ble ferdig ikke lenge før skolen stengte.

Justerte litt på kontrast, lysstyrke, eksponering, curves i photoshop for å teste hvordan de ville påvirke resultatet, synes selv at det ble ganske bra!

---

Da var siste uke påbegynt og en ivrig innspurt er i vente. Jeg begynte tidlig denne dagen med å justere litt på noen lys, men fant ut at jeg først kanskje heller burde justere litt på innstillingene til Global Illumination (GI) og Final Gather (FG).

Jeg begynte med GI, og brukte material override til å gi alle objektene et vanlig standard materiale for å spare rendre tid. Dette er en liste som jeg noterte meg ned over hva de forskjellige innstillingene jeg testet ga meg:

1. Første render gjorde jeg ikke annet enn å justere på Ray Samples fra den vanlige 20k til 200k, jeg brukte også et box filter på denne første renderen. Dette ble en rask render, men ikke så altfor pen å se på, men var greit å ha som et test-grunnlag for neste render

2. Forandret fra Box til Mitchell filet og satte opp Ray Samples til 500K, i tilegg justerte jeg opp Samples per pixel til 1-16. Nå fikk jeg et bedre resultat med mer detaljer, men det økte tiden med 2/3.

på forsøk 3 og 4 satte jeg ned og opp Ray Samples og fant ut at å sette ned ray samples ikke gjorde resultatet noe mye dårligere og tiden forandret seg litt - andre veien ble kvaliteten noe bedre, men tiden økte også med 1/3.

Etterhvert fant jeg ut at det var filter-bytte og samples per pixel som gjorde mest for resultatet. Til slutt, etter litt mer prøving endte jeg opp med 300K ray samples, 1-16 samples per pixel, mitchell filter og 1000 i sample radius.

Ellers i dag har jeg jobbet med stemningslys og dagslys, for det meste var det stemningslys siden jeg i grunn har jobbet med dagslyset siden jeg først satte ut daylight sytemet i scenen. jeg har fått mange gode tilbakemeldinger i form av konstruktiv kritikk fra folk på 3dhue.com og fra de i klassen angående lyssetting ettersom jeg har hatt trøbbel med å få scenen min til å virke ekte. Det meste gikk på at teksturene var for rene, noe som jeg har fått gjort noe med nå som dere kan se av bygningen til høyre.

Under testingen av stemningslys dukket det opp et snedig fenomen med mange hvite prikker over forskjellige overflater. Det jeg fant ut var at på de materialene var det en svak refleksjon og glossy samples på den var på samtlige materialer skrudd ned til 6, ved å skru den opp ble "prikkene" bedre å se til, men det skapte en effekt av at veien og brosteinen var våt, noe jeg ikke var ute etter. Konklusjonen ble altså at jeg skrudde ned refleksjonen ytterligere, men har ingen render for å vise resultatet ennå (kommer i en senere post, nå som det nærmer seg slutten).

PS: Jeg lette litt etter IOR-verdier på enkelte saker og kom over denne listen som kan være nyttig og ta med seg videre!
http://vray.info/topics/t0077.asp

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar