fredag 5. november 2010

Dag 18: Teksturering av vei






I dag jobbet jeg hovedsaklig med vei-teksturen, hvor jeg støtte på flere problemer. Det første problemet jeg fikk var når jeg støttet på feilmeldingen: "PNG internal library error" - noe som tydeligvis gjorde det umulig for meg å bruke PNG til veiteksturen, jeg sjekket opp på internett om andre hadde samme problem, og det viste seg at det var flere som hadde støtt på denne mystiske feilen, det virket som om en noe populær work-around var å lagre filen som Targa istedenfor, og for hva det er verdt så fungerer det nå i alle fall.

Etter noen renders så fant jeg ut at oppløsningen på vei teksturen var altfor lav med tanke på at den skulle være helt oppe i skjermen. Jeg oppdaget at veien i seg selv var mye lengre bak kamera enn nødvendig og med det minsket jeg den og gjorde en ny unwrap. Jeg brukte noen teknikker introdusert her til å jobbe meg til en fin vei tekstur ved bruk av de bildefilene jeg har lastet opp. Sprekkene brukte jeg blending mode "vivid light" til å blende mer inn med resten av bildet, også brukte jeg clone stamp tool der jeg ville ha de - deretter visket jeg ut med 0% hardness på eraser tool for å skape en sømløss overgang fra den fine asfalten til den sprukne.

Asfalt teksturen fant jeg på CGtextures.com og gjorde den tileable i Photoshop; fotgjenger feltet er tegnet på og jeg brukte layer mask til å effektivt tegne på slitasjesporene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar