torsdag 11. november 2010

Dag 22-24: Oppsummering

De siste dagene av oblig-perioden har blitt brukt til plassering og finjustering av lys samt rendre innstillinger. Av tidligere kommentarer fra de i klassen, andreårselever og medlemmer på 3dhue.com, så fant jeg ut at det var på tide å legge til litt mer liv i vinduene i scenen. Det endte med at jeg la til et bilde i huset helt til høyre for å lage en falsk refleksjon ettersom vinduet ikke hadde noe annet å reflektere.

For stemningslyset så ville jeg ha lys til å komme ut av enkelte av vinduene for å få en følelse av liv i de. På dette tidspunktet kom jeg over et problem jeg burde ha forutsett, men pågrunn av noe dårlig langsiktig planlegging kom altså dette problemet. Saken var at jeg ikke hadde skapt noe geometri på innsiden av husene og dette vil føre til at lyset blir veldig lite konsentrert og effekten av lys som vises i vinduet minker. Svaret på dette ble å skape hva jeg i 3dsmax kalte for et "lysbur". Lett forklart så er dette en box med flippede normaler og et hull som er tilpasset vinduet, på denne måten spretter lyset rundt i et mer konsentrert området og effekten av lys i vinduene blir større.

Nok et problem som oppstod på grunn av at veggene mine ikke har noen tykkelse var at man kunne se rett igjennom vinduene og inn i uendeligheten. Dette ville jeg jo selvfølgelig unngå, så jeg skapte noen svarte planes som blokkerte "utsikten".

Når det kommer til stemningsbelysningen ellers så var det opprinnelig idéen å ha et nattebilde med ordentlig mørk himmel, men før jeg kom så langt fikk jeg til en fin kveldsaktig stemning som for meg skapte en følelse av en koselig gate en rolig kveld i Bergen by, siden jeg ble fornøyd med dette, valgte jeg selvfølgelig å beholde de innstillingene jeg hadde.

I virkeligheten så ville man også i bildet kunne se fjellet Ulriken i bakgrunnen, men den sitter så lavt slik at i en Final Render ville resultatet faktisk bli bare bli rotete av det og scenen "vinner" ikke noe på det, jeg prøvde å ta meg en kunstnerisk frihet og hevet fjellet noen hakk, men dette også fikk alt til å se mer unaturlig ut (samtidig som at Ulriken så mer ut som et lite berg enn et fjell). På grunn av dette så har jeg valgt å la bakgrunnen være slik som den er nå.

En siste modifikasjon som jeg gjorde var å compe inn litt ekstra refleksjon i noen av vinduene for å gjøre opp for tapet av det, og må i den sammenheng takke Tommy for å ha poengtert hvor kritisk dette var.

Til slutt vil jeg gjøre oppmerksom på et problem jeg oppdaget, som også andre har merket, at 3ds max leter etter filer som ikke er der etter å ha overført filen til innleveringsmappen; det er materialer som mangler, men som er fjernet og ikke i bruk i scenen eller på noen materialer.

PS: Tidligere glemte jeg å gi creds til Mathias Angelvik for å ha vist meg hvordan man lager gardiner, og rett skal være rett - så takk til han for det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar