lørdag 30. oktober 2010

Dag 12 + 13: Unwrap UVW forts og teksturering





Det går fremover, jevnt og trutt, jeg har fått unna det mest kritiske av unwrapping, og skal nå begynne å fokusere mer på selve tekstureringsbiten framover. Som dere ser av bildet så har jeg ikke unwrappet byggene bakerst i bildet, dette kommer av at de har veldig enkel geometri, så jeg kommer heller til å bruke UVW-map modifier til å forme teksturen slik som jeg vil ha den.

Jeg er fornøyd med hvordan taket på det nærmeste bygget ble, det er en kombinasjon av geometri og normal map, jeg prøvde med kun normal map først, men det ble altfor lite synlig fra den vinkelen, i tillegg så ble toppen av taket en klar indikasjon på at det var falsk geometri. Deretter prøvde jeg med displacement, men når den måtte doble polycounten min for å se grei ut (ikke like bra som det resultatet jeg har nå), så var det klart at jeg måtte velge en annen utvei. Jeg gikk tilbake til den orginale idéen min om å bruke connect over taket og matche edgende med teksturen. Dette sparte meg sykt mye polys i forhold til displacement - fra rundt 50,000 ekstra til rundt 2-300. Positive er at nå vet jeg litt mer om begrensningene til normal maps, og konsekvensen med bruk av displacement.

Jeg regner med å komme langt på vei med tekstureringen i morgen, så gleder meg til å se bilde ta litt mer form.

PS: Ja, det er UVW-mapen som ligger på bygningen, jeg lot den bare være på siden jeg ikke hadde noen andre teksturer på det bygget ennå, jeg har også tatt en screenshot fra det fantastiske programmet Crazy Bump, og hvis det er noen som ikke har anskaffet seg det nå av oss som studerer så sier jeg at det begynner å bli på tide!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar