tirsdag 19. oktober 2010
Dag 2: Planlegging
Jeg begynte å planlegge så smått i dag, men tror jeg begynner å få en generell idé om hvordan jeg vil angripe denne oppgaven. Som dere kan se av den første planleggings skissen min så forårsaker den mange loops, ikke unødvendige hvis jeg absolutt vil modellere alt i samme modell.
På det øverste bildet er det mye bedre oversikt og mindre polys; "skravert", "fylt" og "kun edges" skiller mellom forskjellige deler av bygningen, sånn at de helt flate områdene av veggen er en del, vinduene er for seg selv samt rammene. Naturligvis vil taket også være en del for seg selv, og pipene osv. Ikke nok med at dette vil skape en mye renere modell å se på, det vil også gjøre tekstureringen tusen ganger enklere sånn at jeg slipper å lage multi-/sub-object materialer osv. for å skille mellom de forskjellige overflatene. Det viktige med en sånn framgangsmetode blir å holde bra orden over de forskjellige objektene, og være flink til å bruke selection sets sånn at jeg raskt kan velge f.eks. et helt hus om det skulle bli nødvendig.
På det nederste bildet så har jeg skrevet noen notater på hvordan jeg har tenkt å løse andre deler ved oppgaven. For eksempel så har jeg på det bølgete taket tenkt å kombinere geometri og normal maps, slik at jeg kan ha halvparten så mange polys som om jeg skulle ha hatt kun geometri, men allikevel få det til å se troverdig ut. Hva angår takene lengst bak i bildet så skal det kunne holde med kun normal maps.
Siden jeg har tenkt å beholde noenlunde samme vinkel som på orginal bildet, så vil mye av ornamentikken over dører og vindu som vises bli laget med normal maps, for øyeblikket er tanken at den skal bli laget ut fra et foto.
Det var alt for i dag - i følge planen skal jeg i morgen begynne med å blokke ut de forskjellige bygningene og området rundt (fortauskanter osv), og starte utformingen av bygningene!
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar