tirsdag 10. mai 2011

Oblig 4: Start og refleksjoner på oppgaven

Da var siste obligatoriske oppgave for dette skoleåret i gang, jeg har sett på oppgaven og lest igjennom oppgaveteksten, og utifra det skrevet, mest for meg selv, en forklaring på hva jeg tenker om den og hva oppgaven sier til meg, samt kriteriene.

Oblig 4: Karakteranimasjon
Min styrke: Modellering(/Design)

Det første jeg må finne ut av er hvordan jeg skal implementere modellering, som er min sterke side inn i en karakteranimasjon. Det jeg har valgt å gjøre er å lage objekter som karakteren skal benytte seg av til å drive historien pluss at jeg kan detaljere riggen med et eller annet kostyme. Noen kulisser blir det også, men jeg blir nødt til å anse hvor mye tid jeg har til den delen av oppgaven når animering tross alt er i hovedfokus. Siden hva jeg har tenkt å lage skal inneholde objekter som karakteren skal benytte seg av, så får jeg flere muligheter til å vise tyngde i forskjellige objekter, noen er kanskje lette, mens andre er så tunge at karakteren så vidt får til å løfte det, eller hva enn det nå måtte være karakteren skal gjøre. Nedenfor skal jeg gå gjennom hvert av kritieriene som oppgaven har gitt, og ut i fra det drøfte fram til løsninger som skal gi meg selv et klart bilde for hvordan jeg har lyst til å løse oppgaven, og samtidig ramme inn litt mer hva jeg kommer til å lage:

20 % av total karakter vurderes på dine animasjonsferdigheter og forståelsen
av animasjonsprinsippene: Denne er relativt selvforklarende, men i det ligger det at jeg er nødt til å virkelig forstå hvorfor jeg tar de valgene jeg tar mens jeg driver med animeringen. Hver animasjon må være nøye gjennomtenkt og planlagt.

20 % av total karakter vurderes på hvor godt du har planlagt oppgaven med
tanke på blant annet referanser og ”thumbnails”, og har en utvikling på
arbeidsmetoden din: Under planleggingsfasen, som jeg teknisk sett allerede er i, så er det viktig å virkelig få satt grunnlaget for hele oppgaven - et oversiktlig storyboard som går igjennom hele handlingen, thumbnails til de individuelle animasjonene, videorefeanser og ikke minst kartlegge idéen til filmen slik at jeg får utviklet en story med en klar start og slutt.

20 % av total karakter vurderes på om gå syklusen støtter oppunder
karakterens personlighet og sinnstilstand: Når historien blir planlagt vil jeg mest sannsynlig ha fått et lite grep om hvem personen jeg animerer er, og dette må påvirke hvordan han går. I dette ligger det at jeg må ha minst et shot der man får se hele ham ta seg fram på sin egen unike måte. Det er kanskje ikke noe kriterie i seg selv, men jeg vil i alle fall ha det med.

20 % av total karakter vurderes på om du klarer å fortelle en historie med en
begynnelse og en slutt. Har karakteren et mål, og klarer den å oppnå dette
målet: Som nevnt tidligere så stiller oppgaveteksten et klart krav om en klar start og slutt. Selv om det ikke stilles noe krav til at karakteren har et mål (siden det er et spørsmål og ikke en ordre), har jeg allikevel lyst til at karakteren skal ha et mål. Målet kan være lite eller stort, men det blir viktig for meg å skape passende hindringer i forhold til hvor stort/lite det er, man ville f.eks. ikke ha kastet seg ut i et hav av flammer for en femkroning; men på den annen side kan kontrasten mellom utfordring og mål sees på som så absurd at det blir komisk, som igjen kan være en ønsket effekt.

De resterende 20% går på egenevalueringen, hvor de i all hovedsak dreier seg om å drive jevnlig loggføring og å ta bilder av prosessen slik at man kan skrive en god forklaring på de valgene man har tatt i forhold til kriteriene som er satt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar